درخواست مشاوره و ارسال سوال الو روانشناس در اینستاگرام الو روانشناس در تلگرام درخواست مشاوره و ارسال سوال الو روانشناس در اینستاگرام الو روانشناس در تلگرام

گفت‌وگو با سارا حمزه‌لویی رتبه‌ی 6 منطقه‌ی 2 رشته ریاضی

t.me/alo_ravanshenas_ir :تلگرام " اَلو روانشناس "
  • تاریخ ارسال : شنبه 29 فروردين 1394


رتبه‌ی 6 منطقه‌ی 2 ریاضی

تغییر شیوه درس خواندن باآزمون‌های برنامه‌ای

آزمون‌های برنامه‌ای روش درس خواندنم را عوض کرد


سارا حمزه‌لویی رتبه‌ی 6 منطقه‌ی 2 و 20 کشور در رشته‌ی ریاضی کنکور سراسری 1390 است،«سال سوم دبیرستان بودم که تازه متوجه شدم روش درس خواندنم را باید عوض کنم.» این را سارا حمزه‌لویی می‌گوید و در ادامه توضیح می‌دهد:«این آزمون‌ها، به‌ویژه از این نظر که در روزهای تعطیل یعنی روزهای جمعه، برگزار می‌شوند یک فرصت استثنایی برای آموزش و باز‌آموزی دوباره‌ی آموخته‌هاست.» از سوم دبیرستان است که اکسیر برنامه‌ریزی را کشف می‌کند و به کار می‌گیرد. تحول درس خواندن او نیز از همین نقطه آغاز می‌شود.

از سال‌های دورتر و تجربیات دوران راهنمایی و دبیرستان خودت بگو.

من از دوران راهنمایی درس خواندن را خیلی جدی نمی‌گرفتم و برایم زیاد مهم نبود که دانش‌آموز برتر باشم؛ اما سال سوم راهنمایی که بحث قبول شدن در مدرسه‌ی تیزهوشان پیش آمد، با تشویق خانواده‌‌ام سعی کردم بیش‌تر درس بخوانم. سال اول و دوم دبیرستان هم روش خوبی برای درس خواندن نداشتم؛ مثلاً در آزمون شرکت می‌کردم اما برای آن برنامه‌ریزی نمی‌کردم؛ اما سال سوم دبیرستان که در آزمون‌های برنامه‌ای شرکت کردم حس رقابت در من شکل گرفت. فهمیدم که روش درس خواندنم غلط است. به این نتیجه رسیدم که باید روش مطالعه‌ام را عوض کنم.

با شرکت در آزمون‌ها متوجه شدی که باید تحولی در نوع درس خواندن خودت ایجاد کنی. مایلم درباره‌ی چگونگی این تحول بیش‌تر توضیح بدهی.

من قبلاً در طول روز درس می‌خواندم و برنامه‌ی خاصی برای فردای خودم نداشتم. تکرار و مرور و جمع‌بندی در فرایند درس خواندن برایم مفهوم مشخصی نداشت. بعد از آن‌که در آزمون‌های برنامه‌ای شرکت کردم چون توانستم با هدف‌گذاری در هر پروژه، از عهده‌ی انجام برنامه‌ی کوتاه‌مدت برآیم اطمینانم در اجرای هدف‌های بلندمدت برنامه‌ی راهبردی بیش‌تر شد. برنامه‌ریزی بلندمدت اهمیت بیش‌تری داشت؛ زیرا می‌خواستم این اطمینان را داشته باشم که می‌توانم مبحثی را که الان می‌خوانم، یک بار یا چند بار دیگر مرور کنم. نکته‌ی مهم دیگر این‌که این برنامه زمان‌های مشخصی را برای مرور مباحثی که قرار است در کنکور بیاید در نظر می‌گیرد. دانش‌آموز بدون برنامه نگران است که آیا فلان مبحث دوباره مرور می‌شود یا خیر و نمی‌داند دقیقاً چه‌کار کرده و باید چه‌کار کند. نه از قبل خود خبر دارد و نه از بعد. وجود برنامه‌ای مشخص که دانش‌آموز بداند قرار است همه‌ی درس‌ها تا قبل از کنکور دوره شوند و در زمان‌های مشخص مرور و تکرار شوند، نگرانی او را کم می‌کند. وقتی برنامه نباشد کارها به صورت پراکنده انجام می‌شود و تداومی در کار وجود نخواهد داشت. برنامه‌ریزی یعنی این‌که دانش‌آموز بر مدار برنامه‌ای مشخص درس بخواند. این راهبرد به مطالعه‌ی دانش‌آموز نظم می‌دهد. مثلاً لازم است بدانیم که باید قبل از عید، بعد از عید و در ایام نوروز چه درس‌هایی را به چه اندازه بخوانیم و چه موقع آن‌ها را تکرار کنیم.

دانش‌آموز برتر رفتار خود را با استفاده از برنامه‌ی راهبردی، نظام‌مند و هدفمند می‌کند. داشتن چنین راهبردی چگونه آینده را به حال گره می‌زند؟


براي نمايش ادامه اين مطلب بايد عضو شويد !
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : *

اگر قبلا ثبت نام کرديد ميتوانيد از فرم زير وارد شويد و مطلب رو مشاهده نماييد !
نام کاربری :
رمز عبور :